Lätta frukostfrallor, bullar, till midsommar

Doften av nybakat. Tonerna från Jonas Knutsson & Johan Norbergs instrumentala visor från Norrland i stilla och försynt mak i bakggrunden. Opastöriserat smör med saltflarn på varma rågbullar fyllda med mandlar, pinjenötter och cashewnötter. Det är värt det.

6-IMG_1644

Att lägga lite tid på att baka egna frukostbullar till helgen. Receptet till bullarna kom till av en slump. Jag hade bråttom. Han inte med att baka ut degen till bullar och jäsa dem en andra gång. Istället klickade jag ut den jästa degen direkt ur degbunken ut på plåten. Stoppade in plåten i den varma ugnen och 15 min senare hade jag bullarna på bordet. De blev supergoda och tillverkningstiden hade halverats.

Så, plocka fram degbyttan och se till att alltid att ha vetemjöl och rågsikt i skafferiet. Då kan du baka de här bröden flera gånger i veckan.

Utöver att få varma rågbullar till frukost slipper du dessutom det diskberg som brukar vara en följeslagare till brödbak. Allt du behöver diska är en slev och en skål. Inga bänkar behöver torkas av, inga kladdiga fingrar ska tvättas. Du lagar nämligen till degen direkt i bunken.

2-IMG_1514

I dag får du mitt bästa recept på de godaste och lättaste frukostbullarna jag bakat.
Till mina rågbullar behöver du:

25 gram jäst
0,75 tsk salt
2 msk rapsolja
3,5 dl ljummet vatten
Ca 4 dl rågsikt
Ca 2 dl vetemjöl (knappt)
Ca 2 dl olika nötter

3-IMG_1515

Gör så här:
Smula ner jästen i degbunken. Strö salt över jästen. Låt saltet smälta ner jästen under någon minut.
Häll i oljan + vattnet och rör runt. Häll i nötterna. Ju fler desto godare.
Häll i rågsikten. Rör runt och låt den lösa degblandningen vila några minuter.
Häll sedan i vetemjölet och rör runt igen. Knåda degen med träsleven direkt i bunken. Det är viktigt att degen är lite kladdig. Den ska inte vara rinnig, men inte heller fast och kompakt. Du ska inte kunna ta ut och knåda den med händerna. Är den så fast att du kan ta i den och knåda har du haft i för mycket mjöl.
Alltså: knåda degen med sleven direkt i bunken. Häll över lite mjöl och låt den jästa under duk i ca 30-40 min.
Klicka sedan försiktigt ut den sega och jästa dagen på ett bakplåtspapper som du lagt på en plåt. Jag brukar ta bunken och ”hälla ut” degen på plåten. Sedan klipper/skär jag av degen med en kniv för att få lagom mycket deg/bulle. Bullarna blir som små ”kladdar”/ klickar på plåten. Ca 16-20 st.
Stoppa in bullarna i 225 grader, mittersta falsen i ca 10-15 min.
Klart!

Bröd

Poängen är att du bara behöver jäsa degen en enda gång. Du behöver inte bli kladdig om händerna eftersom degen bara knådas i bunken. Du behöver inte torka av bord efter deg och mjöl-kladd. Och det går snabbt! Inom en dryg timma har du nygräddade frukostbullar rykande varma på bordet.

5-IMG_1641

Hur blev dina bullar?
En fråga?
Skriv i kommentarsfältet så svarar jag.

18 thoughts on “Lätta frukostfrallor, bullar, till midsommar

    • Lite platta ska de vara. Är de mycket platta kan det vara så att du utsatt dem för drag under jäsningen? Eller att du stött till degbunken så att degen sjunker ihop? Både stötar och drag kan ”skrämma” jästsvamparna och skada jäsningsprocessen.
      /Sanna

    • Hej igen Pär!
      Kika på inlägget om jäsning så får du ev en förklaring till varför bullarna blev ”platta”. Mina bullar/frallor brukar bli ca tre cm höga. Det som är lite speciellt med de här frallorna är att den jästa degen ska ”hällas” direkt ur bunken. Den jästa degen ska alltså inte bearbetas utan bara hällas ut på plåten som direkt därefter stoppas in i den varma ugnen. Ju mindre du bearbetar degen efter att den jäst i bunken desto bättre – vad gäller detta recept. (Lite annorlunda än det traditionella sättet)
      Blev det bättre denna gången?
      /Sanna

  1. Tack! Blev bra båda gångerna. Jag jäste degen i ca 40 min den sista gången (överjäste nog lite den första ). Då blev de lite högre. Kanske tom 4 cm :) Bra recept!

  2. Ja det här brödet var verkligen gott! Men sedan är väl frågan om jag kan göra det lika bra som du gjorde häromdagen Sanna :) Hur som helst; tack för en fin grillkväll! Ha det fint! Kram Malin.

    • Guld Malin!
      Klart du kan! Tack själv för era glada och energifyllda inlägg under kvällen. Vi åt upp era grillade sötpotatisar (och en rabarberslamsa) här om dagen så ni lämnade kvar små goda spår en god stund efter ; )
      Blir spännande att se vad ni kastar på grillen nästa gång.
      Kram

  3. Jättegott! Fler enkla brödrecept! De recept du har på din blogg är riktigt bra, för de är så enkla. :) Mer av den varan.

  4. Hejsvejs,
    Hoppas du njuter av söndagen.
    Du underade sist vilken växt jag hade hemma, de med de små bladen.
    Den heter Sophora, väldigt dekorativ!
    De flesta blomsteraffären känner nog den.
    Kram Gerda

  5. Pingback: Alltid färskt bröd | Filosofiska aktiviteter

  6. Pingback: Vårklänning på 2,5 timmar | Filosofiska aktiviteter

Kommentera

