Leif Pagrotskys plötsliga besök

I dag gick jag in på mitt slumrande tvitterkonto. Jag kikade på fliken ”Följer” och därefter stannade tiden. Högt och klart utbrast jag: ”Leif Pagrotsky följer mig på tvitter” En sekunds tystnad. Sedan började mitt tankefamlande hitta en logisk förklaring. Min närvaro på twitter är som sagt mycket begränsad, men jag marknadsför ett och annat inlägg från bloggen där.”Han måste ha sett mitt inlägg: Bli glad av lemonad” sa jag och kikade på skärmen. ”Nyfiken.” Det var Pagrotskys kommentar. ”Tja nyfiken. Och glad – av lemonad, blir man när man läser min blogg”, tänkte jag, om än något fåraktigt, men glädjefullt.

För några år sedan hade min lillebror berättat att han av en slump åkt i samma taxi som Pagrotsky. Han var på väg hem efter en spelning och Pagrotsky som också skulle i samma riktning hade under väntan föreslagit att de skulle dela taxin en bit. Min bror sa att Pagrotsky verkade vara en spexig figur med en skön känsla för musik och kultur.
Den där historien har förföljt mig sedan dess. Varje gång jag ser Pagrotsky ser jag en glad figur som kan kultur och som vill ha ut lite extra roligt och innerligt av livet. Så steget från att han skulle ha gillat min glada lemonad och bestämt sig att följa mig på tvitter var inte så ofantligt långt.

Men ganska långt ändå. Så snart glädjeruset (av att en fd minister tycker om att göra lemonad, läsa små trivialiteter, drunkna i vackra foton, kanske baka en och annan kaka eller sätta lite frön och få trivselfaktorn att växa) kylts ner kom syret tillbaka till hjärnan. Synapserna började fungera som de skulle. Jag kikade på knappen ”Följer”. Så kikade jag på knappen bredvid: ”Följare”. Sen insåg jag att tre små bokstäver är skillnaden mellan passivitet och aktivitet. Att följa eller bli förföljd.
Så Hej Leif Pagrotsky! Det är jag som följer dig. Men eftersom du nu är ute efter en ny uppgift och nya utmaningar. Gå in på min blogg. Här hittar du uppgifter som kan växa och gladhet som får blomstra, sanna mina ord.

/sanna_ord

Kommentera

