En stinkande bukett som får lik att vakna

1-Bukett 7
Jag kom ut på Hötorget strax innan torghandlarna skulle bomma igen för dagen. Två minuter senare stod jag med fyra liter jordgubbar i en påse och en enorm blombukett i famnen. I den lediga handen höll jag en något slokande tulpanbukett, men jag var lycklig. Den sistnämnda hade bara kostat mig 10 kronor.

Jag hade förvisso varken jordgubbar eller jättebuketter på inköpslistan, men får man en tulpanbukett för tio köper man gärna en jättebukett för 30. Och jordgubbar är något av det godaste som finns, så varför inte fyra liter på en gång?

” Halva priset! Tre för två, två för en, en för inget” ropade den vassa försäljaren och körde med en omvänd auktionsteknik. ”50, 40, 30! 30 kronor!” Det var efter att ha blivit utsatt för denna försäljningsteknik jag plötsligt stod med jättebuketten i famnen.

Så gick jag genom staden med min bukett och tänkte att alla som ser mig tror att jag ska gå på en fashionabel fest, opera, teater, vernissage. Vad vackert! Jag sträckte på mig och lyckades komma upp i 156 centimeter ovan marken.

Sedan kom natten.

Flera gånger väcktes jag av något. Jag kunde inte sätta fingret på vad det var. Jag somnade om. Vaknade. Somnade om. Vaknade och satte mig till slut upp för att reda ut vad det var som väckte mig. Jag lyssnade. Tyst i huset. Ingen granne som väsnades i trapphuset, inga festande gemänger utanför fönstret. Ingen snarkande partner.  Men något var det definitivt som väckte mig. Så insåg jag: den där stickande, fräna, tunga doften. Den var som plockad från min morfars grav och som mixad med min mormors parfym. Märklig. Men högst påtaglig. Inte bara påtaglig. Påträngande. Genomträngande, som ett tungt täcke av halvsött, fränt och rivigt granris, koda och överjästa plommon. Den där jättelika buketten var inte bara så bombastisk att den skulle platsa i  min mormors gustavianska hem, den intog dessutom hela lägenheten med sin genomträngande doft.

Dagen efter berättade jag om mitt kejsarlika fynd för min kollega Caroline. ”Du menar Kejsarliljor, sterb-blommor alltså? Sådana använde man för att driva ut likodören vid likvakor förr i tiden”, säger hon glatt i andra änden telefonluren (i starkt beskydd från blomdoften).

Tanken, att folk jag passerat på gatan dagen innan snarare antagit att jag skulle gå på en tragisk likvaka och inte på en glättig opera, slår mig.

Tappert har jag därefter försökt ge bort min bukett. Kan ni inte ha den på redaktionen? Så du ska på middag i kväll! Vill du kanske ta med dig en bukett? Jag har en som är kejsarlik!  Men jag lyckas inte få någon att vilja adoptera min kejsarlilja. Och att kasta vitala blommor i soprummet är förenat med dödsstraff.

Så nu står buketten ståndaktigt i mitt badrum och tar död på andra odörer än just liklukt.

Och jag för min del får äntligen sova i fred.

1-Bukett 5 1-Bukett 4 1-Bukett 3 1-Bukett 1

1-Bukett 6

One thought on “En stinkande bukett som får lik att vakna

Kommentera

