Vintage: Från städtant till partypingla

1-klänning1-0011-klänning 2

Midsommar är över och så är även min midsommarklänning. In i det sista satt jag och knåpade och sydde på den. När den var klar var jag strålande nöjd med min förvandling från städtant till patrypingla, men klänningen fick snällt hänga kvar i garderoben när det var dags för fest. Jag hittade en mer traditionell klänning så den fina nypimpade varianten fick vika hädan, även om den blev riktigt fin.

Det bästa var att jag äntligen fick tummarna ur och lyckades sy om städrocken. Jag klippte bort armarna, vände hela klänningen bak och fram och sydde in ett antal veck och vips förvandlades den, precis som snövits gamla trasa, till en riktig festlighet. Jag fixade det utan assistans från sju små dvärgar och utan en hel skog hjälpsamma djur. Men jag hade å andra sidan tillgång till en sådan där modernitet som en symaskin.

Veckans helgtips: Leta fram en gammal trasa och sätt nålen i den. Det ger en stor dos glädje att skapa ett alldeles unikt plagg – om så bara en liten handledsvärmare.

5 thoughts on “Vintage: Från städtant till partypingla

  1. Det blev en riktig bra förvandling den där klänningen!
    Vad duktig du är. Du ser fin ut i din nya klänningen.
    O vad roligt att jag kan bidra att inspirera med mina bilder även på pinterest, hihi
    Ha det gott.
    Kram gerda

  2. Riktigt snyggt! Älskar också att fixa om sådär, fast ibland har jag inte tålamodet att ta det långsamt.. (vet det blir så mycket bättre då) Men nu fick jag verkligen ny inspiration :) Stickade tröjor kan man ju filta och göra mycket av..

Kommentera

