Jag hittar allt jag vill ha

1-IMG_4345

Bland bortsprängd granit och byggdamm hittade jag en rostig spade med ett stadigt grepp. En bit därifrån växte en jasminbuske som doftade barndom och på vägen hem från återvinningsstationen hade någon placerat en kruka i en brant klippskreva. Jag plockade ner krukan bara för att upptäcka att den var som en rysk docka, innehöll ytterligare tre krukor.

Ibland vill livet samma som jag. Gamla patinerade terrakottakrukor var exakt det jag inte visste att jag letade efter. Överraskad av dagens oväntade fynd traskade jag hemåt och konstaterade: Jag gillar inte att handla. Jag gillar inte att införskaffa saker och att samla dem bara för att ha dem. Jag gillar att hitta saker och att göra saker av hittade saker. När jag köper nya plagg till min garderob känner jag ofta en stress av att det blir mer och mer som fyller ut utrymmet. När jag däremot skaffar ett tygstycke och ger mig lite tid blir jag glad istället för stressad. Då går jag hem full av förväntan och iver att få sätta igång. Och när jag är klar känner jag en tillfredställelse över att jag skapat något. Man missar det roligaste moment när man kör genvägen och handlar en pryl.. Det är ju i själva användandet som glädjen sitter.

Så nu ska jag möblera om bland mina kryddor och plantera in liv i de gamla krukorna. Sedan ska jag bara titta på krukorna och konstatera att växterna växer och att krukorna blir ändå mer patinerade för varje gång jag häller lite vatten i dem.

Så nu svävar jag en liten bit ovanför marken, eller vad säger ni? Flygande bänkar är snäppet bekvämare än flygande mattor. : )

1-IMG_4321-001

Kommentera

