Hemliga tomtar låter skägget växa på sommaren

I dag stötte jag på den lille hustomten som bor i mina kvarter. Han hade med sig en stor grön vattenkanna och berättade att han just i dag inte vattnade grönsaker på offentliga platser utan att han nyligen satt ett nytt träd. Han tyckte att den offentliga gröna plätten intill ett pumskåp skulle förädlas med ett träd. Så att det blev lite fint, sa han. Men för att trädet skulle slå rot ordentligt fick han ge det vatten, ganska ofta, i synnerhet så här i början, sa han med en finsk brytning. Så berättade han att han hade planterat flera träd, ett under viadukten och ett längs med parkeringssträckan västerut bara för att han tyckte om att överraska. ”Jag tycker det är roligt att överraska” sa han och såg ut som ett barn som gömt pappas galoscher i kylskåpet. Jag log och sa att jag hade hittat några fina terrakottakrukor, placerade i en klippskreva ovanför återvinningscentralen tidigare i sommar. Då glittrade det till i tomtens ögon och jag skymtade en liten ryckning i hans högra mungipa. Jaha, där fick jag ett ordlöst svar på varifrån krukorna kommer och varför akacia, vildäpple och en och annan lind otippat växer mitt i den grådaskiga betongen vid sidan av den dånande viadukten. För lika länge som den finske tomten odlat sitt skägg har träden fått vatten. Och den blygsamma glädjen att bli lite halvupptäckt, den håller han som en hemlighet i det där vita skägget som han stryker över med handen innan han vinkar adjö och går bort för att ge träden det de behöver: en liten plätt jord och ganska mycket vatten, i synnerhet så här i början.
1-Farbroder jag gillar
Bilden är inte på hustomten här i Stockholm. Jag vet inte om han vill finnas med i den virtuella världen. Denna bilden är från en annan farbror, Stig, en man som bor vid vägs ände i landet där Skåne, Blekinge och Småland möts. Honom har jag träffat i ett annat sammanhang och han har inget emot att jag lägger ut en och annan bild.

5 thoughts on “Hemliga tomtar låter skägget växa på sommaren

Kommentera

