Lövens konung vargar runt med lövkrona på Kungsholmen

Lövkrona

Lövkrona

Han har varit ute på de sju haven och rest runt som en söderhavskung i nio år. Men jag hittar honom i den svenska lövskogen. Där står han och lägger upp dagens arbete med kollegorna. När de lämnar honom står han kvar och kikar in genom lövverken.

Va skaru me lööven te? Säger han efter att ha iakttagit mitt samlande en stund.

Jag ska bygga en kungakrona och skapa mig ett rike av guld, säger jag.

Då fårru komma bort å visa det sen, säger han och går vidare, men kommer strax tillbaka.

Du kommer väl bort å visar sen va?

Jadå, jag kan hänga med nu med det samma, säger jag och så hamnar jag på parkjobbarnas uteservering med 50 löv i korgen och en sax i handen.

Medan jag viker och knåpar berättar Wolf, för det är så han heter min nyfunne kamrat, att han störtgillar Barcelona, att han mönstrat på en båt till Västindien och spelat boll med både Hammarby och Brommapojkarna.

Och så vips är kronan klar och kung Wolf tillåter mig få låna honom som modell. Det tycker jag är generöst. Han klär fint i kronan och jag önskar att han var med i en film. Och det är han på sätt och vis för vissa dagar är livet inte på riktigt. Det är med ett extra filter. Och i det livet är Wolf lönnarnas konung som äter tapas till frukost och snurrrar paraplydrikarnas papp-parasoller mellan tummen och pekfingret och så vilar han tårna på en solig strand. Och inte behöver han bekymra sig över att vintern är på väg och att Stockholms stad behöver skaffa in bättre fodrade jackor och framförallt varmare handskar. Nä! Men det vore ändå för fattigt om han skulle försvinna från löskogen till tapasriket. För den soliga sidan av Kungsholmen behöver definitivt sin konung som vaktar alla löven och som ser till att ekarna står där de ska, när byggherrarna rullar in med dynamit och stora skopor.

Lövkrona 1-lövkrans 2

Gör din egen lövkrona

Samla ca 50 lönnlöv.

Lövkrona Lövkrona

1.Klipp av ändarna så de blir spetsiga.  2. Stick in spetsen ganska nära bladnerven.

Lövkrona Lövkrona

3. Vik det gröna lövets stjälk framåt. Vik sedan båda bladen på mitten.

4.Stick in nästa löv genom de andra lövens lager. Vik det nya lövets stjälk framåt. När du viker stjälkarna framåt låser du fast löven.

Lövkrona 1-löv 6

5. Fortsätt att stick in stjälkar, vika dem framåt och vika bladet tills du har rätt längd på din krona.

6. Använd stjälken från det första lövet för att sy ihop kronan. Dekorera med ett sista löv framme på kronan.

1-lövkrans 5

Lövkrona  illustration

Lövkrona – så gör du

6 thoughts on “Lövens konung vargar runt med lövkrona på Kungsholmen

Kommentera

