Att våga ta steget

1-1-IMG_6584

Uppförsbackar och gräddfiler – att tackla motgångar

Jag hittade en nyckelpiga i sängen. I november. Innebär det att man går önska sig något?

Den tvåprickige rödryggen kröp ivrigt omkring bland lakanen och jag vet inte om jag kan ha väckt henne när jag rensade ut stuvbitar av tyg i garderoben, eller om hon bara kopplat på radarn och ville landa mjukt – i min säng. Det är inte var dag man har en piga i sängen i vilket fall så jag passade på at njuta av sällskapet och drog helt fräckt fram kameran. Det var en svårfotad piga, så långt i från lättfotad man kan komma och snabb som en tusenfoting. När den inte kröp gjorde den en och annan flygövning, men landade alltid mjukt.

När vår fotosession var över placerade jag pigan i korianderbusken. Jag la ut en bit ost (det är söndagsstek för nyckelpigor) och placerade en kapsyl vatten i krukan. Morgonen därpå var hon fortfarande kvar. Men i dag kan jag inte hitta henne. Kanske har hon flyttat över till basilikan eller passade hon på att testa sina vingar ute i det verkliga livet.

Synd. Jag gillade mitt nya husdjur. Hon lämnade en och annan livsvisdom efter sig. Följ bildserien nedan så ska du se vad mycket en liten tvåprickig nyckelpiga kan lära oss tvåbenta.

Ha en skön Alla helgona!

Nyckelpiga 1

Nyckelpiga 2

Nyckelpiga 3

Nyckelpiga 4 Nyckelpiga 5 Nyckelpiga 6 Nyckelpiga 7 Nyckelpiga 8

Nyckelpiga 9 Nyckelpiga 10 Nyckelpiga 11 Nyckelpiga 12 (2) Nyckelpiga 13 Nyckelpiga 14 Nyckelpiga 15 Nyckelpiga 17 (2) Nyckelpiga 18 (2) Nyckelpiga 21 Nyckelpiga 22 Nyckelpiga 23

6 thoughts on “Att våga ta steget

  1. Vilken härlig liten tvåprickig! Jag kan inte minnas att jag sett någon röd-svart med så få prickar. Förstår om du ville behålla den! En Stefanvän till mej har ställt samma fråga två år på rad: ” Har du sett någon nyckelpiga?” Förra sommaren såg jag en, ja en, och i år har jag bara sett ”din” på underbara bilder + fem stycken i plast som jag köpte till just, Stefan! Vart har dom tagit vägen?

    • Fina Eva!
      Åh vad det värmer att du lämnar en liten reflektion efter ditt virtuella besök! :)
      På en annan sida läste jag att man kan bygga ett litet nyckelpigehotell i trädgården. Ska kika efter länken och göra ett inlägg här på försommaren så kanske du kan locka till dig några pigor till Röda Ladan nästa sommar. För inte kan de väl nyckelpigorna ha flugit sin kos.

Kommentera

