Kokedama – en mossboll på tårtfat

1-Mossboll på tårtfat Kokedama

Att höra regnet smattra mot rutan och sitta trygg och torr innanför huskroppen är något av det mysigaste jag vet. Men i söndags trotsade jag regnet och tog mig ut på en lång promenad till andra sidan stan. Där väntade en annan varm lya, så jag visste ju att jag tog mig genom rusket för att snart komma in i en ny hemtrevnad.

Fröken Fläder, som dagen till ära får kallas fröken Mossa, hade kläckt en japansk idé så på vägen plockade jag med mig ett mindre lass grönmossa och sedan satte vi i gång. När vi var klara hade vi tre mossiga kreationer att servera till söndagsbuffén.

Det hela gick superlätt. Nu är det bara att avvakta och se så att blommorna överlever vår något styvmoderliga behandling.

Min boll hänger högt i fönstret. Den är på topp och har fått några av Fröken Fläders lyckoklöver i sig.

1-Mossboll i fönster kokedama

1-Mossboll i fönster kokedama 2

6 thoughts on “Kokedama – en mossboll på tårtfat

  1. Här i Norberg sitter någon till varje 1:a advent och tillverkar granrisbollar, modell stor fotboll, som ses hänga på mången veranda hela december. Kokedama har jag aldrig hört talas om. Ser mysigt ut i fönstret. :-)

  2. Pingback: L’heure bleu – den blå timmen – snart en svensk trend | Filosofiska aktiviteter

Kommentera

