E-type en trappa ner – kändisbesök i mitt kök

1-IMG_2692

Min pappa hade en gång en bror som hette Per-Olof. Per Olof gillade att skruva med det mesta. När han blev stor kom han att äga en amerikanare och en hel verkstad med mekaniska prylar. Men när han var liten hade han inte mycket av den varan. Däremot hade hans syster en alldeles ny trehjuling. Den tyckte hon mycket om. Det gjorde inte Per-Olof. Han ville ha saker som hade motor. En dag när han var ute på Tidans grusvägar för att testa sin systers trehjuling stötte han ihop med Bert Karlsson. Bert var på den tiden bara en liten parvel, precis som min fars bror.

Per-Olof hade en splitterny trehjuling. Bert-Karlsson hade ett gammalt låsbart handtag som man kunde sätta in i en dörr och som man kunde skruva med. De båda pojkarna kom i samspråk och Per-Olof blev imponerad av Berts handtag. Så i ett handslag bestämde de båda gossarna sig för att göra en byteshandel. Ett gammalt rostigt handtag byttes mot en splitterny trehjuling och så var saken biff.

Per-Olof gick hem, nöjd. När hans syster insåg att hennes cykel hade blivit ersatt av ett dörrhandtag fick Per-Olof bakläxa. Han far (min farfar) och Per-Olof uppsökte Bert Karlssons duo och menade att byteshandeln skulle upplösas. Per-Olofs syster skulle få tillbaka sin cykel och Bert skulle få tillbaka sitt handtag, sa farfar.

Men Bert ville inte byta tillbaka. När han ställdes till svars knöt han sina små nävar och la armarna i kors.

Så sa han: Affär är affär.

Vår personlighet verkar inte förändras så mycket med åren. Min 71-årige far och hans 68-åriga syster kom på spontanbesök i veckan. De båda log i icke skadeglad mjugg när de leifade sig genom spärrarna på tunnelbanan och bromsade upp flödet i rulltrappan genom att ställa sig på fel sida, blockera utgångarna med väskor och gå så långsamt som bara två pensionärer från gamla Tidan kan göra. Och de var så transparent nöjda med att vara långsamtgående pensionärer att de var tvungna att deklarera detta faktum för hela världen. Härligt. Pappas syster laddade upp med ett pärlband av berättelser ur verkliga livet. Det har hon gjort så länge jag kan minnas. Det förändras inte med åren. Den enda skillnaden är att hon pratar lika snabbt. Men det tar hon igen genom att hålla låda långt in på småtimmarna. När man är pensionär så gör man som man vill. Det är fint. Och spännande att få lyssna. Och skratta. För det gör hon mycket när hon berättar om dråpliga slut.

Men det celebra syskonbesöket är inte veckans enda. Några vänner kom över för årets pepparkaksbak och medans vi sitter här och bränner socker och knådar deg säger Jerker att han stött på E-type i trapphuset.

Först då tänds ett liljeholmen. I två år har jag missat att den långhårige, försynte mannen som slänger sopor i samma kärl som jag inte är en mystisk figur utan en av Sveriges fluffigaste rocksångare. Det var på håret att jag missade honom. Här i huset är hans kalufs nämligen inte på långa vägar så fluffig som i tv.

För att bättra på kändiskvoten bjöd jag in Ernst Kirchsteiger till årets pepparkakebak. Han är verkligen en stjärna på att slå gnistor omkring sig. Så han fick stå för ljusdekorationerna och medan Nilla och Ivan bakade pepparkaksbilar och Jerker och Gusten satte på glasyren passade jag på att byta ut mitt dörrhandtag. Jag har nämligen hittat ett riktigt gammalt och fint exemplar i vårt kända soprum.

1-bild

1-Ernst

1-IMG_2683 1-IMG_2687

Veckans helgtips: Stjärngirlanger av apelsin.

Klicka på länken för mer info.

2 thoughts on “E-type en trappa ner – kändisbesök i mitt kök

  1. Härligt dråpliga historier! Tror inte heller att vår karaktär förändras så mycket med åren, mycket av de grundläggande dragen är säkerligen medfödda. Kan nog inte tänka mig två mer omaka personligheter än Bert Karlsson och Ernst Kirchsteiger. De skulle jag gärna se i ett diskussionsprogram.

Kommentera

