Gör din egen adventsstjärna i 3D

1-Julstjärna

Adventsstjärna i papper

Adventsstjärna i papper

Stormen Sven rasar och utanför fönstret yr flingorna. Den första snön kom lagom till den andra advent. Beth Orton och Dar Williams håller mig sällskap medan jag hastar ihop ett inlägg innan jag rusar ut i yrvädret för att ta till vara på fredagkvällen efter en intensiv vecka.
Kan bara konstatera att jag blivit starstrucked den sista tiden. Har jag lite tid över ägnar jag mig att skåda stjärnorna eller tillverka egna av lite spillpapper.

Här är den senaste. Det fina är att den ser väldigt avancerad ut men är superenkel att göra.

Du behöver bara sex vanliga A4-ark, en sax, lite tejp och en häftapparat.

Det tar ungefär 20 minuter, sedan har du en adventsstjärna du kan hänga upp i fönstret.

För att få en pedagogisk handledning, kolla in denna videolänken . Titta och pausa. Vik och klipp. Pausa. Titta igen. Sedan har du fått in knycket och då går det av bara farten.

PS: Någon som vet hur man ställer in bilderna så att de ligger i ett snyggt block? Lyckas inte med det…

1-Senast överförda

5 thoughts on “Gör din egen adventsstjärna i 3D

  1. Hej! Tack för kommentaren på min, blogg jag svarar här för såg du hade frågat i inlägget. Jag trodde först du menade att ta bort ”utvald bild” så att man ser alla bilder utan att behöva klicka sig in på inlägget.. men tror du menar typ collaget eller vad man ska säga? Jag brukar göra dem i Picasa, http://picasa.google.com/ gratis och hur enkelt som helst. Brukar också fixa lite med färgerna i bilderna i programmet för ibland kan det göra stor skillnad.

    Jag såg de hade gjort såna här stjärnor i skolan mittemot där vi bor..och har klurat på hur man göra dem, men nu fick jag svaret :) fina!!

    • Ja, håller med om djupafönsterlyckan. Huset är från 1928. Som tur är har inte någon galen stockholmare gett sig in och rivit ut originalinredningen och ersatt den med Ikeas modulbyggen. Fattar inte hur folk är funtade när de river ut platsbyggda kök och sätter in fanerad plywood. (!) Märkligt beteende, som verkar överrepresenterat i de här regionerna.
      Men jag tror att trenden kommer att vända. Snart är det hippt att ha äkta gamla kök igen, även i Tjockholm. :)

Kommentera

