Vårklänning på 2,5 timmar

Klänning

Jag vaknade med tuppen i morse kl. 06.50 (halvtupp) och två och en halv timme senare hade jag sytt klart en ny klänning.

Superstart på dagen, med andra ord! Med soft avslappningsmusik (Kundalini yoga – kolla Spotify) i bakgrunden blev det ett lagom stillsamt uppvaknande, trots aktivitet. Efter en rödgrön frukost, bestående av jordgubbar (röda),  hembakade frallor och min nya klänning (grön) kändes en ledig torsdag definitivt som en superlyx.

Så nu trallar Jason Mraz`s Beautiful mess ut ur högtalarna och jibbidibidopp dipp dopp, snart packar jag väskan och tar mig ut i världen.

Och föresten, klänningen är dessutom enkel att sy! (Jag har visat två vänner som fixade det på egen hand på tre timmar och ingen av dem hade sytt mer än några stygn på syslöjden.) Jag syr i trikå, vilket gör att jag inte behöver vara så noga med passformen. Det är rejäl stretch i tyget så det töjer och formar sig utan att jag behöver anstränga mig. Så använder jag en gammal töjbar köpeklänning som jag har som mall. Jag behöver inte ens nåla. Bara klippa och sy.

Blir du sugen på att sy en liknande klänning, hojta till så ger jag dig fler detaljerade tips!

1-IMG_8952-001 1-IMG_8964-001 1-IMG_8904-001 Klänning

4 thoughts on “Vårklänning på 2,5 timmar

  1. Åååå vilken fin klänning, såg en liknande på butiken Folk i Malmö. Vilken söm använde du när du sydde i trikån,måste man ha overlock eller va det heter? Trikåklänning är lätt mitt favoritplagg :)

  2. Jättefin klänning, sitter bra på dig som kan bära upp den. Varje gång jag ser en bild på dig på din blogg tänker jag på Lisa Ekdahl. Vet inte varför, har ju aldrig hört dig sjunga :-D

    • Jag har, som de flesta sena 70-talisttjejer med musikintresse, haft en Lisa Ekdahl-crash under tonåren. Den kanske sitter kvar utan att jag tänker på det. : ) Dags att damma av skivorna igen (de 2 första skivorna passar bra till våren) och kanske även gymnastisera stämbanden lite extra. Det passar också bra till våren.

Kommentera

