Sådan hund sådan husse

1-Hundar & Cyklar Amsterdam

Under mina år som reporter har jag fått göra all världens olika uppdrag. På somrarna rådde ofta sommartorka. Det hände lite i nyhetsväg och det var upp till oss reportrar och fotografer att fylla sidorna. Ett bra knep var att alltid ha ett reportage liggandes på vänt. Helst skulle det vara ett reportage som var bildmässigt, så att redigerarna kunde dra ordentligt på bilderna om det skulle visa sig att någon av våra torrare nyhetsinslag sprack i sista minuten. Då gällde det att vara kreativ och tänka i nya infallsvinklar. Som lokalreporter har man alltid ögonen på skaft och har man ögonen på skaft lägger man snart märke till den där märkliga likheten mellan hund och husse. Så jag bestämde mig för att göra en artikelserie som hette just Sådan hund sådan husse.

Det var ett av de roligaste uppdragen jag har gjort. Jag snubblade in i det ena fantastiska radarparet efter det andra och även om detta var så länge som 11 år sedan minns jag fortfarande den forne sjömannen Bent som åt sjömansbiff med sin vapendragare Bim, en grårufsig sträv taxblandning som precis som husse hade en och annan krämpa, men som tog sig fram på fyra ben ändå, sina 16 år till trots. Och så minns jag Leif, den långe skåningen som hade ett stort kritvitt skägg, en bullrig skånsk dialekt och en iver som inte gick att hejda. Han var nykter alkoholist och hade en trasig historia men ett skimrande nu, eftersom han varit nykter i över 16 år den dagen jag träffade honom och hans, golden retriver. Hunden hade fått en pinne i ena ögat och gick in i en och annan lyktstolpe eftersom han bara såg på ett ögat. Så minns jag en kille som tävlade i body fitness och som vägde drygt 130 pannor. Han hade en chihuahua och en kinesisk nakenhund. Vi fick honom att sätta en jycke på vardera triceps inför fotograferingen. Jag lyckades tyvärr inte få honom att posera barbröstad. Men bilderna blev bra ändå.

Alla de här tre ekipagen snubblade jag över under mina små promenader till och från jobbet. Och vet ni vad, jag har fortfarande kontakt med både Bent och Leif. Tänk vad ett litet möte på en promenad till eller från jobbet kan leda till.

Kommentera

