Fredagens paraplydrink

Ekollon

Jag har så skjukt svårt för att kasta saker. I synnerhet de som är levande. Som blommor och växter. Min fina vinranka har drabbats av någon lusig form av – jag vet inte vad – men kry är han i alla fall inte. Trots det stoltserar han med att vifta med några loppbitna och vackra, sköra grönröda blad varje dag och jag har inte hjärta att ställa ut honom på gården. Jag vet ju att jag kommer att glömma bort att sköta om och vattna honom där ute. Och i slutändan kommer den lille sjuke kraken att dö. Problemet är att han tenderar att smitta ner sina plolare om jag behåller honom här inne bland citrusträden och ekarna.

Jo, jag har en hel skog inne i lägenheten. Jag gillar träd. Eller rättare sagt jag är såld och förtjust och alldeles beroende av träd. När jag flyttade till min första lägenhet i Norrköping var det enda kravet att det skulle finnas ett träd utanför fönstret. Den gången hade jag tur och fick tag på en liten fin vindslya med körsbärsträd utanför den ena balkongen och al och hägg utanför den andra balkongen. Jo, den lilla ettan hade två balkonger som vette ut mot strömmen och som låg i det finaste kvarteret, Kneipen. Jag pluggade och hade allt annat än gott om slantar, men jag hade en stor portion tur i stället och lyckades få tag på en hyresrätt för en summa som var helt i linje med studentbudgeten.

I vilket fall. Jag vill varken kasta ut min vinranka eller de fem ekarna som nu stoltserar med sina små men starka kronor. Jag plockade in några ekollon i slutet av december under ett besök i Blekinge. På bara några veckor hade de slagit rot och skjutit skott. Och sedan många månader tillbaka står de här i Stockholm och delar med sig av lite Blekingeanda. Nu har jag emellertid lust att plantera annat i fönsterkarmarna. Men jag har bara två fönster i min lägenhet, så för att ge plats för det nya måste det gamla ut. De små ekarna och den runda mossbollen med klöver i. De är sagolikt vackra fortfarande. Men det där vårigt krispiga knackar på. När det blivit lite varmare ska jag ge mig ut och gerillaplantera ekarna på någon vacker plats.

Men först: Ett aktivitetstips:

Du som inte orkar vänta på att saker ska börja gro. Ta dig ut på en skogspromenad. ta med en spade och en påse. Lägg dig ner på marken och gräv där du står (eller ligger : ). Jag lovar att du kommer att hitta en massa fina växtligheter som du kan ta in och sätt i en kruka, i en tekanna eller i ett vinglas. Jag har redan hittat bokskott och olika avarter till små ormbunkar där ute.

Plantera ekollon

Redan efter någon vecka började roten dra sig ner mot vattnet i vasen. Bara några veckor senare tittade ett skott fram som snabbt sköt i höjden och bildade blad. Nu är bladen ändå mörkgrönare än på bilden och den lilla stammen är stark.

Plantera ekollon

I slutet av december hittade jag de här.

1-1-CAM00049 1-IMG_1433

 

 

 

 

 

 

 

4 thoughts on “Fredagens paraplydrink

    • Den kommer Carina! Jag plockar med mig det finaste exemplaret nästa gång jag rullar söderut så får det slå rot i Urshult. Urshult föresten – klart det måste stå en gerillaplanterad ek där. Det hör man ju på det rustika namnet, ur och ek hör ju samman. :)

Kommentera

