Välformade raka och 30 cm långa

1-IMG_1864

Välformad, fast, rak och minst 30 cm lång. Det där med normer är märkligt. Får EU bestämma sorteras krokiga och grisknorriga gurkor bort. Men jag föredrar skruvade gurkor, vridna morrötter och tomater som har tvillingväxt, så jag spanar hellre in de som fått växa fritt. I den lådan brukar det gömma sig en rejäl personlighet och chans till många avslappnade skratt.

1-IMG_2487-001

Det är skördetid på min öde kolonilott och morötterna som jag gräver upp får mig att le. Inte nog med att de triggar fantasin. De är supersöta, knapriga och hårda. Helst vill jag äta dem råa, men för att stimulera lite aktivitet här på Filosofiska aktiviteter så förädlar jag dem en smula. Och nej, det blir inte morotskaka.  Det blir smörstekta morotsslantar pudrade med timjan och flingsalt. Supergott till en bit stekt tonfisk eller biff.

Så tips till onsdagsmiddagen: Slanta och stek morötterna i halvtunna skivor, servera med en bit tonfisk (peppra fisken med citronpeppar- bästa universalkryddan)¨och vips så har du en superenkel och snabb rätt som inte går av för hackor!

Vill du piffa till det ytterligare blandar du en bit pressad vitlök och lite citronpeppar i turkisk yoghurt/gräddfil, eller cremefraiche – ta det du hittar i gömmorna. Låt stå och dra en stund. Klart!

1-IMG_1866

Trendspaning: Nästa statuspryl på den ekologiska marknaden kommer att vara just krokiga gurkor och skruvade morötter. De går inte att plasta in, vilket innebär att de håller kortare. Men just den där krokigheten är ett tecken på ”hemmaodlat” och den korta hållbarheten ger dem ett alibi att vara färska. Det är ju just de där sekundagurkorna som hamnar i de fina restaurangköken. Skulle gissa att just det faktum skulle ge dem en plats på de exklusiva hyllorna på Kajsa Varg och andra gräddhyllor när den medvetna hipsterodlaren ska finhandla i storstaden.

1-IMG_2094 1-IMG_2578

Kommentera

