Så gör du äppelrosor

För två år sedan hittade jag decenniets största magiska äppelträd i en bortglömd del av Stockholm. Det stod där och grenarna dignade av äpplenas tyngd. Innehållet i de tunga kassarna jag fick med mig räckte till såväl paj som mos. I detta nu sitter jag i ett soligt San Diego med en täppt näsa och ett något förvirrat sinne. Här är sommar. Där är höst. Men äpplen finns överallt. Så nu sätter vi några äppelrosor till världen.

Ett litet varningens finger innan du sätter i gång. Bullformarna var ingen höjdare att använda. Äppelrosorna brände fast i botten. Så använd en muffinsform, en plåt eller smörj och bröa formarna innan du använder dem.

Hur du går till väga? Kika på filmen så grejar du det galant!

2 thoughts on “Så gör du äppelrosor

    • Det är, ärligt talat, riktig, riktigt lätt. Ser avancerat ut, men är superlätt. Testa! Se bara till att grädda dem tillräckligt länge – 40 min, så att degen blir genomgräddad. Och tillsätt bara lite, lite vatten till aprikosmarmeladen – så att den blir lite tjockare än den ser ut att vara på filmen. Och använd ett saftigt äpple som inte är så mjöligt. Mikra bara en kort stund – max 1 min. Testa, jag lovar. Det är lätt.

Kommentera

