Bok i bitar

Överraskning

Det kom ett brev. Någon hade sprättat upp det längs med ena kanten och stämpeln saknades. Jag kände på kuvertet och insåg att det som fanns där inne kändes och såg ut som en bunte sedlar. Jag kunde inte låta bli att le, för jag tyckte mig kunna läsa tankar.

Och så tänkte jag att tjuven måste ha blivit besviken när hen insåg att det bara var några utrivna sidor från en bok som låg i kuvertet.

Och så log jag ändå mer och tyckte att ödets ironi var lite för bra för att vara sann. För när jag öppnade kuvertet och plockade ut sidorna stod där ”Tredje samtalet – etik”.  Hehe, det kan inte bli så mycket bättre än så. Så nu sänder jag en tacksamhetens tanke till den tjuv som ändå inte tog något utan skickade kuvertet vidare så att jag fick min bok.

En gåva i portioner

Den senaste månaden har jag fått en fin liten gåva från min mamma.

En gång i veckan skickar hon några utrivna kapitel ur en bok hon tror att jag skulle gilla att läsa. Det är en fiffig överraskning. De första sidorna jag fick avslöjade inte ens titeln på boken. Jag, som är lite för rastlös för att läsa en bok från pärm till pärm just nu, får små portioner i brevlådan, tillsammans med en kommentar.

Så har du en favoritbok och någon som du tycker om. Gör som mor min, riv ut några sidor och skicka i omgångar. Ett fint sätt att vila i någons tanke och visa omtanke.

One thought on “Bok i bitar

  1. Jag hoppas vid Gud att ingen skickar sedlar i kuvert idag, det verkar dömt att misslyckas. Men som barn på 50-talet, med en pappa 90 mil bort, fick jag då och då några mindre sedlar i ett kuvert, tillsammans med ett brev. De kom alltid fram. Vad som hänt där emellan vågar jag mig inte på att analysera. Idén med en bok i delar är inte så dum, jag känner en och annan, som blir trött och otålig, bara av att se en tjock roman. Noveller kan ju också vara ett alternativ. Underbara Raymond Carver till exempel. :-)

Kommentera

