Flädersaft innan midsommar

1-IMG_0268

Det finns ingen saft som går upp emot hemgjorda flädersaft. Så ut och plocka klasar nu, för snabbt blommar sommarens fläderbuskar över. Jag vet inte varifrån mitt recept kan komma. Det ligger i min receptbok och handstilen avslöjar inte avsändaren. Men det kan mycket väl vara Fröken Fläder som har lämnat det där.

Du behöver:
40 klasar fläder (är de små ta 60 st)
2 citroner
(2 lime, frivilligt att lägga till, men det tillför lite extra smak)
40 g citronsyra
2 l kokande vatten
2 kg socker

Gör så här:

  • Sköj klasarna väl. Skaka av dem. Lägg de klippta klasarna i en stor ren bunke.
  • Tvätta och skiva citronerna. Skär bort ändarna och försök att undvika citroner med ett mycket ”vitt” mellan skal och fruktkött. Det kan göra din saft besk. Ta bort eventuella kärnor och lägg citronskivorna och limeskivorna ovanpå klasarna.
  • Lös upp socker och citronsyran i det kokande vattnet. Häll sockerlagen över blommorna. Täck över med en duk och låt stå svalt (viktigt). Rör om  1ggr/dag.
  • Sila saften efter 3-4 dagar och häll upp i rena flaskor eller i en plastbunke som du stoppar i frysen. (Se tips för lång hållbarhet nedan)

Så här förvarar du saft

Förvaringstips 1: Frys ner den koncentrerade saften i plastburkar (glasskartonger av plast är perfekta att använda till detta). När det är dags att bjuda på saft går det lätt att gröpa ur så mycket saft du behöver och portionera den i varje glas. Drycken i glasen kyls av den frysta saften och det ser dessutom väldigt fint ut. Men framförallt kan du festa på flädersaft vid högtidliga tillfällen hela året om eftersom den inte jäser när du stoppat den i frysen.

Förvaringstips 2: Dra inte ner på sockret när du gör saften. Sockret har både en konserverande och en smaksättande effekt.

Förvaringstips 3: Se till att bunkar, flaskor och redskap är rena. Lite ”smuts” och bakterier bidrar snabbt till att det bildas mögel eller att saften börjar jäsa.

4 thoughts on “Flädersaft innan midsommar

  1. Tack för dina tips om flädersaften.
    Ja jag läste att man böst kunde förvara saften i frysen så jag har redan gjord plats:)
    Jag ser att du också varit i gång.
    Ha en glad midsommar och njut av allt.
    Kram Gerda

  2. Hej där! Tack för din kommentar på http://ingenrotmos.blogspot.com Nu ska jag surfa runt lite på din :)

    Nej, jag har aldrig varit med om att få besk flädersaft. Hm, ja vad kan det bero på? Jag kokar ju inte min saft som du ser. Det uppenbara jag tänker är att du har valt citroner med tjockt skal och därmed mycket av det vita – och det är ju beskt. Ledsen att jag inte kan ge några bättre svar än så.

    • Tack för bra svar. Tror som du att det kan vara det vita på citronerna som är boven i det beska dramat. :) Saften har inte blivit besk förut, men nu blev den det. Imorgon kör jag med både hängslen och livrem: skär bort allt det vita och klipper bort mycket av stjälkarna. Så får jag se om det gör skillnad. :)
      Hur blev din saft med rabarber och ingefära? Det lät som en spännande mix.

Kommentera

