Hallonpaj á la Filosofiska A.

1-IMG_4789

Igår axlade vi våra tvåhjuliga springare och trampade ut på landet igen. Efter åtta kilometer kom vi fram till hallonriket, där de röda bären växer som vildkörsbär – i överflöd. Jag har inte varit på ett hallonfält tidigare, men tycker att de mest påminner om sluttningarna med vinstockar i Toscana. I långa rader står dignande hallonbuskar. Pappa hade laddat cykelflaket med uppblåsta plastpåsar för att minska stötdämpningen för hallonen, inför transporten hem. Efter en knapp timme trampade vi hemåt med nio prydliga kartonger på flaket och 40 minuter senare satte vi igång med en egenkomponerad paj, helt efter pappas önskemål.

Direktiven: ”Jag tycker inte om torra pajer.”

Så här kommer en superlätt och supergod Hallonpaj a la Filosofiska Aktiviteter. Och den är allt annat än torr.

Både brorsan med flickvän, kusinen från Tyskland och mamma och pappa satte utmärkta betyg på pajen. Inte ens en liten smula blev över. Så sätt igång och baka! Och gillar du den – lämna gärna en kommentar.

Hallonpaj – lätt, snabb och supergod – recept

1-IMG_4800

Till botten:
100 gr smör
0,5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här: Smält smöret i en kastrull. Tillsätt sockret. Blanda bakpulvret i vetemjölet och tillsätt även detta. Rör runt med en sked. Platta ut pajdegen i botten på en rund bakform, med löstagbar kant.

Fyllning:
2 dl crème fraiche
2 ägg
2-3 msk socker
0,5 tsk vaniljsocker
ca 1 dl färska hallon

Gör så här: Blanda alla ingredienserna till fyllningen. Häll ut smeten i pajskalet. Lägg i hallonen. Grädda pajen i ca 225-200 grader i 15-20 min. Ta ut pajen när fyllningen stelnat och blivit ”lite geléaktig” dvs inte rinnande, mer som vaniljpudding i konsistensen.

Pajen är lika god kall som varm.

Vill du lyxa till det, servera med en klick grädde.

Dagens aktivitetstips!

Självplockning. Bor du i närheten av Karlshamn är Elleholms hallonfält ett superbra ställe att plocka på. Just nu kostar hallonen bara tio kronor asken.

1-IMG_4770 1-IMG_4768 1-IMG_4763

3 thoughts on “Hallonpaj á la Filosofiska A.

  1. Serverade den här pajen som efterrätt idag och den är verkligen jättegod och så enkel att göra.Lade ut receptet på min blogg eftersom jag inte vet hur man länkar till någon annans,men jag har skrivit ut din bloggadress under receptet.

    • Å, den bästa respons man kan få – att någon provar recepten, gillar dem och säger det. Så glad jag blev när jag läste din kommentar (och såg ditt jättefina inlägg på din blogg)! Kakan kom till i all hast och gjordes utifrån de ingredienser kylskåpet erbjöd. Allt som är enkelt och gott är värt att lägga tid på, tycker jag, men jösses så glad jag blir av att du tycker det samma med/om pajen. Tack för den fina responsen. Nu ska jag in och kika på dina inlägg. Tycker att det är vilsamt att gå in på din blogg när tankarna behöver ledas in på nya spår.

Kommentera

