Stjärngirlanger av apelsinskal

1-IMG_2691

1-IMG_7504

1-IMG_2687

Tips. Jag hittade en pepparkaksfom med en liten stjärna i mitten av den stora formen. Jag använde den lilla stjärnformen för att stansa ut stjärnan i apelsinskalet. Sedan trädde jag upp stjärnorna på en sytåd, med hjälp av en smal nål. Tänk på att apelsinskalet krymper ihop lite när det torkar. Gör du större stjärnor är ett tips att trä upp apelsinstjärnorna på tråden och sedan låta dem ligga ner medan de torkar. Vill du vara säker på att få platta stjärnor, lägg något tungt på dem under tiden du torkar dem.

Jag hade så små stjärnor så jag trädde upp dem på tråden direkt och lät dem torka medan de hängde. Vissa krympte ihop lite, men det blev bara fint.

Det är viktigt att du trär upp stjärnorna på tråden medan skalet fortfarande är mjukt. När det torkat är det för hårt att sätta nålen i.

3 tankar om “Stjärngirlanger av apelsinskal

  1. Ping: E-type en trappa ner – kändisbesök i mitt kök | Filosofiska aktiviteter

Lämna en kommentar