Sök historiska avtryck – gör en egen stadsvandring

Tomas Andersson Wij i högtalarna, regn på rutan, en evighet, våren väntar. Och så några glada påskliljor i fönsterkarmen.

1900-1910-tal Jugend

1900-1910-tal
Jugend

De de små detaljerna väcker känslan och placerar oss i ett sammanhang. Härom veckan gjorde jag en resa till Malmö och höjde blicken. Tittade på takåsar, skorstenar, fönster, tegel och takfot. De där detaljerna som sätter husen i ett sammanhang, ger staden tecken av tid.

Så här kommer ett nytt helgtips. Titta på bilderna, memorera några detaljer och gå ut och leta efter tidsepoker i ditt kvarter. Ta med dig en vän och kika tillsammans, berätta vad som hände i ditt liv, dina släktingars liv under de olika epokerna. Ett bra sätt att få perspektiv och sätta saker i ett begripligt sammanhang av tid.

För egen del blev jag helt såld på bilderna och glad när jag snubblade in på Göte kommuns hemsida. Där kan du läsa mer om de typiska byggstilarna genom årtionden och decennier. Du kan också ladda ner bilderna som en PDF från deras sida. Fint att skriva ut och hänga på väggen!

1920-tal

1920-tal

Under 1920-talet bodde knappt 420 000 personer i Stockholm. Tänk att en liten familj troligen bodde in i min lya då. Och att det som idag kallas gammalt då var helt nybyggt. Jag tänker på långkok i köket och att där fanns en kökssoffa som var någons säng under natten.

1940- 1950-tal

1940- 1950-tal

Nästan exakt så här såg min gamla lägenhet ut. Innan jag flyttade in där träffade jag Agda, då 92. Hon berättade om lyxen att ha elektricitet inne i lägenheten och ett fryshus på gården. Agda var fiskardotter och hade vuxit upp på en ö i skärgården. Att flytta in till stan och inte behöva ta båten eller gå över isen för att komma in till fastlandet var en lyx som hon fortfarande uppskattade 70 år senare.

1910-1920-tal Nationalromantik

1910-1920-tal
Nationalromantik

1930-tal  Funktionalism

1930-tal
Funktionalism

Bilderna är hämtade från Boverkets skrift Byggnaders särdrag, ISBN:91 7147 213-4, utgiven 1996. Boken har tagits fram för att sprida kunskap om de olika tidsperiodernas karakteristiska uttryck i byggnader.

Du kan ladda ner hela boken som en PDF här.

En tanke på “Sök historiska avtryck – gör en egen stadsvandring

  1. Måste säga att jag är mycket svag för de hus som byggdes före 1940-50-talet, då man lade ner både tid och pengar på att resultatet skulle bli vackert att se på. I Stockholm är nog Lärkstaden det område som tilltalar mest, särskilt husen som klätts med mängder av små tegelstenar. Men smaken är ju som baken och tur är väl det.. :-)

Lämna en kommentar